Wakey wakey - Reisverslag uit Mierlo, Nederland van Marieke - WaarBenJij.nu Wakey wakey - Reisverslag uit Mierlo, Nederland van Marieke - WaarBenJij.nu

Wakey wakey

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

29 September 2012 | Nederland, Mierlo

Dat is precies zoals ik me gisterenavond en vandaag heb gevoeld, alsof ik wakker moest worden uit een heerlijke, geweldige droom. Ik zit nu thuis op de bank onder een fleece dekentje, verwarming op 20 graden en heb het nog koud, welcome back in Nederland... ik ben wakker!!!

De laatste dagen waren helemaal super, een kers op de taart, het neusje van de zalm oftewel Genieten met een zachte G!

De eerste dag van de laatste top dagen op Borneo zijn we naar drie eilandjes geweest. Bij het eerste eilandje hebben we alleen even gesnorkeld. Het koraal was dood dus we zijn snel door gegaan naar eilandje nummer twee. Deze zou door kunnen gaan als bounty eiland, maar helaas was het strand heel erg vies doordat er heel veel afval aanspoelt. Het laatste eilandje, Sibuan, was zoals je het verwacht van een bounty eiland: wit strand, palmbomen en water nog blauwer dan mijn ogen ;). Wat het vooral bijzonderder maakte was dat er op het eilandje (±100m bij 40m) zes hutjes stonden waar mensen wonen. Ze spreken hun eigen taaltje dat op Maleis lijkt en leven van wat de zee hen te bieden heeft. Toen wij er waren kwam er net een bootje terug van de jacht, de buit: een paar zeekomkommers en een paar octopussen, gevangen met een soort van speer. Een kindje van een jaar of 2, 3 zat te spelen met een machete en een kokosnoot, ik had verwacht dat ze die ook open zou krijgen, maar dat lukte haar toch niet.

De laatste drie dagen op Borneo zaten we op Mabul waar we hebben gesnorkeld en een keer hebben gedoken tot 12m diepte. Hoogtepuntje was het snorkelen op Sipadan, helaas was het die dag bewolkt waardoor de kleuren van het koraal en de vissen niet optimaal waren, maar toch hebben we veel mooie vissen en mooi koraal gezien. We hebben onder andere white tip rifhaaien, super grote schildpadden en nemo’s gezien, door scholen barracuda’s gezwommen en een school bultkoppapegaaivissen voor bij zien komen.
Boven water vonden we Mabul ook heel bijzonder. We hebben een dorpje bezocht waar niet te zien is dat er duizenden toeristen iedere dag op het eiland zijn. De mensen wonen in houten paalwoningen boven het water of op het land, die met elkaar zijn verbonden door gammele, houten bruggetjes. Kindjes rennen rond en spelen met lege, plastic flessen of doen een spelletje met een paar muntjes.

De laatste andere halve dag van onze vakantie konden we genieten van op en top luxe in het Hilton in Kuala Lumpur. Via via konden we hier heel goedkoop een kamer boeken, het was helemaal top! We voelden ons even ongemakkelijk toen we binnen kwamen met onze backpack op de rug, korte broek en hemdje aan en op onze slippertjes, maar luxe went snel ;). De vakantie hebben we heel goed afgesloten in Bukit Bintang, de uitgaansbuurt van KL. Het was ladies night, de mojitos gingen er dus dubbel zo snel doorheen ;).
Na vier uurtjes slapen in ons dubbel kingsize bed op de 30e verdieping, hebben we ontbeten in de executive lounge op de 33e verdieping en nog even gezwommen in het buitenzwembad en gebubbeld in de jacuzzi op de 8e verdieping, zucht… Na het ontkateren zijn we de stad in gegaan om onze vrienden in Chinatown en de Petronas Towers gedag te zeggen… :’( :’( :’(.

Tsja, en toen gingen we naar het vliegveld en 24 uur later stonden we weer in Brussel... Pffff, wat gaan vier weken snel voorbij...

Bij deze een paar dingen die ons op zijn gevallen in Maleisië en Borneo:
- Mensen wijzen niet met hun wijsvinger maar met hun duim.
- De mensen zijn heel erg vriendelijk en behulpzaam.
- Een fooi wordt vaak niet op prijs gesteld, mensen weten niet wat ze er mee moeten en geven het terug omdat je teveel betaald.
- Het is heel moeilijk om het eten tegelijk te serveren waardoor de eerste het al op heeft voordat de laatste het krijgt.
- Je eten eet je met een lepel en een vork, als je een mes wilt moet je die erbij vragen.
- We bestelden een keer een fruitsapje zonder ijs en kregen een warm fruitsapje… ‘Jullie wilden toch geen ijs…?’
- In de bus staat standaard een vechtfilm op en het geluid staat loei hard!

Om niet alles aan de verbeelding over te laten heb ik een kleine selectie van de foto’s toegevoegd, geniet ervan!!!

Tot het volgende verslag!

Lfs

• 30 September 2012 - 02:18

T Mien:

Welkom back, zie je gauw, liefs T Mien

• 30 September 2012 - 10:49

Brenda:

Spijtig voor jou maar ik ben heeeeel erg blij dat je er weer bent!

x

• 30 September 2012 - 12:51

Maureen:

Hi Marieke,

Ik heb genoten van je foto's en reisverslag. Vooral je portretfoto's vind ik geweldig. Borneo staat ook nog steeds op mijn lijstje, maar moet een beetje rekening houden met mijn vriend die niet zo goed tegen heel erg warme temperaturen kan. Hoe warm was het daar in deze periode?

Ondertussen ben ik weer druk op zoek naar een nieuwe baan; mijn tijdelijke contract loopt binnenkort weer af. Omdat we maar 1 weekje met de tent op vakantie ben geweest, hebben we op de valreep nog een reis naar Zuid-Afrika geboekt. Toch nog even naar de zon!

Heel veel groetjes,
    Maureen Warlich (weet je nog, van Schoevers?)

• 01 Oktober 2012 - 13:34

Debby:

Welkom terug! Maar ik snap heel goed dat je nog wel een paar weekjes daar had willen blijven... Geweldig wat jullie allemaal hebben gezien en meegemaakt! Lekker heel veel terug kijken naar alle mooie foto's, echt prachtig!