Sarawak, Borneo - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Marieke - WaarBenJij.nu Sarawak, Borneo - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Marieke - WaarBenJij.nu

Sarawak, Borneo

Blijf op de hoogte en volg Marieke

11 September 2012 | Maleisië, Miri

Hola,

Inmiddels zijn we anderhalve week onderweg, ze zijn omgevlogen! Ik heb weinig tijd gehad om iets te typen, op het vorige stukje na, ik zal proberen om een kort verslag te geven van anderhalve week.

We zijn dus in Kuala Lumpur begonnen waar we een leuk hotelletje in China Town hadden, ’s avonds super druk, maar erg gezellig. Leuke eettentjes, gezellige straatjes en veel te zien en te kijken. De eerste avond hebben we meteen een Ice Watch op de kop getikt, 3 voor 55RM (€13), net echt, alleen die van mij was meteen stuk en nu ze zitten nu vol met water en roestplekken. Verder hebben we in KL de Petronas Towers bekeken die vooral ’s avonds erg indrukwekkend waren. Daarnaast hebben we de Batu Caves bezocht, vogels bekeken in Birdpark, de KL Tower in geweest voor een uitzicht over de stad en we zijn tot in de vroege uurtjes op stap geweest in Bukit Bintang met onze Engelse vriend (die we de eerste avond hebben ontmoet in China Town).

Na drie dagen in de drukke stad zijn we dinsdags naar Kuching, Borneo gevlogen. In Kuching hebben we in een heel leuk, schattig hostel geslapen. Meteen na aankomst zijn we naar Semonggoh Rehabilitation center gegaan om de orang oetans te bezoeken. De volgende dag hebben we het eerste NP bezocht op Borneo, Bako National Park (zie vorig verslag voor de orang oetans en Bako NP).

De dag dat we met de boot naar Sibu gingen zijn we meteen doorgereisd naar Bintulu om daar de volgende dag Similajau NP te bezoeken. Dit NP ligt aan de zee en is heel anders, veel minder toeristisch dan Bako. Tot onze verbazing mochten we hier op eigen houtje de jungle in. Als enige instructie kregen we dat we niet door mochten lopen als er een boom over het ‘pad’ was gevallen. Drie keer raden wat we tegenkwamen...een omgevallen boom... Na enige twijfel besloten we een briefje aan een takje te hangen dat wij, drie Nederlandse meiden, onder en over de boom heen waren geklommen en dat, wanneer we niet terug zouden zijn om vijf uur, ze ons na die boom moesten gaan zoeken . Hahahaha, we hadden al verschillende scenario’s bedacht, maar gelukkig zijn we heel huids en onder de muggenbulten, terug gekomen.

Na Bintulu zijn we doorgereisd naar Miri om vanuit hier door te vliegen naar Gunung Mulu NP, midden in de jungle. Dit park staat sinds 2000 op de wereld erfgoedlijst. Het was de kortste vlucht ooit, 20 minuten met opstijgen en dalen!

In Gunung Mulu hebben we vier grotten bezocht waaronder Deer Cave (super groot) waar ongeveer 3 miljoen vleermuizen wonen die (bijna) iedere avond tussen 17 en 19 uur uitvliegen om te gaan jagen, behalve als het regent. We hadden te horen gekregen dat het al drie dagen op rij regende rond dit tijdstip. Rond half vijf zaten wij klaar om het schouwspel te kunnen zien maar nadat er een paar druppels waren gevallen hadden we er weinig vertrouwen meer in en rond vijf uur begon het echt te regenen... Heel veel mensen liepen al weg, maar wij bleven zitten, aangemoedigd door een groep mensen uit Singapore die overtuigd waren dat er toch een paar uit zouden vliegen. Om zes uur zaten we er nog en het wachten werd beloond, het regende bijna niet meer en om kwart over zes kwamen ‘kleine’ groepen vleermuizen naar buiten. Super om te zien!!!

Omdat we wel heel graag de massale uittocht wilden zien hebben we gisteren nog een poging gewaagd. Na ’s middags eerst de canopy walk te hebben gedaan (over hangbruggen door de toppen van de bomen lopen) zaten we om drie uur al klaar. Het begon nog een beetje te druppelen, maar om kwart over vijf gebeurde het toch! Ik denk dat we alle 3 miljoen vleermuizen uit hebben zien vliegen! In hele lange, zwarte slierten verlietten ze in een ‘kurkentrekker’ de grot. Het klonk alsof er een zwerm bijen overvloog, en het was super mooi om te zien!!!

Vandaag zijn we weer terug gevlogen naar Miri. Het plan was om morgen naar Bario te vliegen, verder het binnenland in, om een longhouse te bezoeken, maar helaas zijn de vluchten vol geboekt . Nu worden we morgenochtend om 9.00 uur opgehaald en naar de hoofdstad van Brunei gebracht. Hier gaan we het waterdorp bezoeken en de volgende dag gaan we door Kota Kinabalu om onze reis in Sabah voort te zetten.

Lfs

• 11 September 2012 - 15:17

Merie:

Hoi, fijn om weer wat te horen van jullie mooie reis. Geniet er maar met volle teugen van.
    Groetjes van ons allemaal xxxx

• 13 September 2012 - 16:51

Lenie:

jullie hebben al veel gezien
    geniet er van.

• 14 September 2012 - 19:13

Fred:

Hi Marieke, lijkt me een mooie reis! Goed om te lezen dat jullie er van genieten.
    Je bent nu volgens mij ongeveer halverwege je vakantie. Dat is voor jou nog best een lange tijd en voor ons bij AAFM trouwens ook. Geniet van de tweede helft en tot in oktober!
    Groet, Fred

• 17 September 2012 - 13:16

Elles:

Geweldig, wat een reis en wat een super tijd die nog komen moet.
    Ben nu al benieuwd naar de foto's! xx

• 17 September 2012 - 20:22

Brenda:

Zo leuk om te lezen! Maleisië en Vietnam komen volgens mij op Borneo bijeen als ik zo naar je foto's kijk. x

• 24 September 2012 - 15:53

Debby: