Incredible China and crazy Hongkong! - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Marieke - WaarBenJij.nu Incredible China and crazy Hongkong! - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Marieke - WaarBenJij.nu

Incredible China and crazy Hongkong!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

12 November 2014 | Hong Kong, Hongkong

Nihao,

Ben ondertussen weer thuis... :(... T laatste verslag werd te lang dus ik doe die in tweeën. Bij deze t een na laatste verslag van Incredible China...

Op t vliegveld van Guilin ontmoette ik Spanjaarden Miguel en Cathy. Met hen samen de bus gepakt naar Yangshou en ingecheckt in t hostel. Als je rondreist kom je overal/vaak dezelfde mensen tegen. Zo ook in Yangshou, Amerikaan Ben zat in t zelfde hostel als ik en was een dag eerder aangekomen. Het is iedere keer weer grappig als zoiets gebeurt.

Yangshou en zijn omgeving staat bekend om de vreemde vormen karstbergen die er liggen. Het lijkt een beetje op de omgeving van Viñales in Cuba, maar dan anders. Toen we aankwamen was t donker, we zagen wel de vreemde silhouetten van de bergen, maar de volgende ochtend zag ik pas hoe mooi de omgeving is, wauw!

Met z'n vieren, de Spanjaarden, Ben en ik hebben we per fiets en bamboevlot de geweldig mooie omgeving verkend. Voordat we goed en wel onderweg waren had ik mijn fiets al gemold, dus moesten we eerst weer terug naar de fietsverhuurder.
Na twee uur fietsen kwamen we bij de plek waar de bamboevloten lagen. We waren er eerder plekken met vloten tegengekomen, maar gelukkig lag ons vlot daar niet te wachten. Die plekken leken wel een wildwaterpark! Super druk, luidruchtig en vol met Chinezen die zich niks van de geweldige omgeving aan leken te trekken en t leuker vonden om elkaar nat te spetteren.
Onze opstapplek was heerlijk rustig, ver weg van de waterparken. Alles bij elkaar zijn we twee uur onderweg geweest en ik heb van iedere minuut genoten! Nou, mss kan je daar twee minuten vanaf halen... Het kapje van m'n camera (geen idee hoe t heet) was in t water gevallen nadat we van een dammetje af waren gevaren en we nat werden. Paniek, stress en bijna t water ingesprongen! Gelukkig begreep onze kapitein me en heeft hij met z'n bamboestok t ding weer opgevist. Ik stond te springen op t vlot en wilde de high five met hem doen, hij wilde alleen maar geld zien...

Onze tocht eindigde wel in t 'waterpark' maar gelukkig hadden we onze fietsen snel weer gevonden (die hadden ze daarheen gebracht) en konden we weer opstappen. Na iedere bocht en heuvel stonden we stil om te genieten en foto's te maken. Achteraf niet heel slim want nadat we Moonhill hadden beklommen was t donker en moesten we nog een half uur over de grote weg, zonder licht, terug fietsen... Gelukkig zijn de Chinezen wel wat gewend op de weg (of niet, t is maar net hoe je t bekijkt) en zijn we weer heelhuids in t hostel aangekomen. Onze kamergenoot ging t iets minder goed af... Op de terugweg, na een x aantal biertjes, is hij onderuit gegaan en geland op z'n gezicht. Denk dat z'n neus de komende weken alle kleuren van de regenboog krijgt ;).

De volgende dag hebben we de bus gepakt naar Xingping om een wandeling te maken en het uitzicht te zien dat op t 20RMB biljet staat. Wederom super mooi en geweldig! We liepen langs de rivier, tussen de bergen en moesten twee keer met een bamboevlot oversteken. Denk dat we bij elkaar vijf à zes uur onderweg zijn geweest, met alle Kodak momentjes en lunch erbij.
Daarna snel terug naar het hostel, douchen, afscheid nemen, taxi, bus en nachttrein naar Shenzhen om van daaruit Hongkong binnen te lopen!

De nachttrein was weer prima te doen. Had deze keer een hard sleeper in plaats van een soft sleeper. Heel veel verschil was er niet, behalve dat er drie bedden boven elkaar zijn en dat alles 'open' is. Daardoor hoor je iemand die vijf bedden verderop ligt wel roggelen en snurker, maar verder geen rare geluiden gehoord.

Eenmaal in Shenzhen loop je dus 'zo' naar Hongkong. Het heeft me, met controle, douane etc. ruim een uur gekost. Ik heb me niet goed verdiept in de relatie tussen Hongkong en China, ik had zelf gedacht dat er niet heel veel verschil zou zijn, maar eea viel me toch wel op. Bijna alle mensen die je hier aanspreekt spreken
Engels, geen roggelende mensen, bewegwijzering ook in het Engels, ander geld, Facebook en Google die het doen, Hongkong is echt een stuk westerser dan China.

Twee en een halve dag en 3 nachten ben ik in Hongkong geweest. Ik heb denk ik meer meegekregen van t nachtleven dan van Hongkong by day light ;). In die 3 nachten heb ik bij elkaar ongeveer 15 uur geslapen, waarvan de laatste nacht maar 3... :).
Het nachtleven van Hongkong is echt top! Super leuke barretjes/cafés en clubs, expats en backpackers overal, gewoon één groot feest! Het enigste nadeel is dat alcohol erg prijzig is in de uitgaansgelegenheden, €5,80 voor een klein flesje Heineken! Ik ben daarna maar snel weer overgegaan op de 600ml flessen Tsingtao, Chinees bier en maar €4 ;). De kenners pakken het handiger aan. Die betalen de entree van een club, krijgen een stempel, drinken t gratis drankje en gaan daarna naar de 7 Eleven (supermarktje) aan de overkant van de straat om bier te drinken. Stukken goedkoper en ook heel gezellig want iedereen doet het. Als je ff wilt dansen ga je gewoon weer de club in. Nacht 2 en 3 heb ik dat dus ook gedaan, dat begrijpen jullie wel ;).

De middag dat ik aankwam ben ik meteen op pad gegaan naar de Ladies market, souveniersmarkt. Super druk en overal dezelfde dingen, maar leuk om overheen te lopen en mensen te kijken. Daarna de subway gepakt naar de waterfront en van de skyline van Hongkong genoten, wauw!!! In de avond heb ik take-a-way gehaald en heb ik tijdens m'n diner alle lampjes aan zien gaan aan de waterfront, wauw!!! Zat ik daar, Marieke uit Brabant, te kijken naar de skyline van Hongkong by night, A-MA-ZING!!!

Na 6 uurtjes slapen kon ik er wel weer tegen aan en heb ik met Duitsers Annika en Bobin Victoria peak beklommen. We zijn eerst met de star ferry naar de overkant gevaren, dat is al mooi, maar vanaf de top heb je een super mooi uitzicht over de stad, als je tenminste niet teveel smog hebt...
Vanaf de ferry en een klein stukje lopen kom je bij een hele rits roltrappen die je naar mid levels brengen vanaf waar t nog 20 minuten lopen (vlak) is naar de start van de hike. De hike naar de top is maar 3km, maar met een kater duurt het toch gauw een uur. Gelukkig viel mijn kater heel erg mee, was alleen moe, maar Annika had daarbij ook nog een jetlag! Haar hebben we dus niet gehoord totdat we boven waren en ze water had gedronken.

Ik was gewaarschuwd en toch was ik heel erg verbaasd toen we boven kwamen. De hike was heel mooi, door de bush, gigantische spinnen en heerlijk rustig. Je verwacht dan een mooi en rustig parkje met bankjes en een paar Chineesjes die water willen verkopen als je boven komt, maar niets is minder waar... Ze hebben gewoon een shoppingmall op de top gebouwd, compleet met Starbucks en Burger King!!!
Na een paar Kodak momentjes, Starbucks voor de Duitsers en een ijsje voor mij hebben we t trammetje terug naar beneden genomen.
Eenmaal terug in het hostel pizza gehaald en toen moesten we nog haasten om op tijd te zijn voor The Hongkong Pubcrawl! Samen met Bobin, Hannah (Engelse), Ozzie Ben, een hele hubs Nederlandse hockeyende expats en vele anderen hebben we tot in de vroege uurtjes gefeest. Een top avond!

Ik weet niet hoe laat het was toen ik in mn bed lag, het was in ieder geval rond twaalven dat ik er weer uit was, pffff... Samen met Hannah en Ben ben ik vandaag naar de big Buddha geweest, een must see volgens de Lonely Planet. Wat mij betreft kan je t skippen wanneer je ooit in HK bent. We zijn bijna 2 uur onderweg geweest (enkele reis!) om er te komen, dik uur met de trein en nog dik een half uur met de kabelbaan en we hebben er ongeveer drie kwartier rondgelopen. Het schijnt de grootste, zittende Buddha ter wereld te zijn maar na de grand Buddha in Leshan stelde deze weinig voor. We konden ook nog een klooster bezoeken, maar net toen wij naar binnen wilden moesten de monniken zonodig naar binnen en mochten wij niet meer... Op zich was het best mooi, maar ik vond t geen vier uur reizen waard.
Back in t hostel weer snel eten, douchen en....op stap! Mijn laatste avond in HK! T was weer top en erg gezellig. De taxirit terug was ook een geweldige! We hadden een zeldzame chauffeur gevonden die op de meter wilde rijden, wist ik veel dat hij naast Chinees ook vloeiend Engels sprak... Ik had hem beledigd door tegen Ben, die zat voorin, te zeggen dat hij de meter in de gaten moest houden. Daar was de chauffeur dus niet van gecharmeerd... We hebben een heel 'broodje aap' verhaal opgehangen waarom ik dat zei. Tegen de tijd dat we terug waren bij t hostel waren Ben en Nat (Engelse) op huwelijksreis, wilden ze op z'n minst 7 kinderen en wij mochten mee op reis omdat we getuigen waren, gelukkig geloofde de chauffeur het ;) (je had er wrs bij moeten zijn om dit grappig te vinden ;)). Eenmaal uit de taxi sprong Nat bij Ben in z'n rug, maar aangezien we het nodige hadden gehad hield Ben het niet. Hij viel keihard voorover met z'n gezicht op de grond! Gelukkig viel de schade mee en had hij 'alleen maar' een flinke jaap in z'n neus...

Tegen de tijd dat ik in bed lag was t kwart voor vijf en om acht uur moest ik weer op om mn vlucht vanuit Shenzhen naar Shanghai te halen...

Hoe me dat is vergaan laat ik je snel weten... ;)

Lfs Marieke

  • 12 November 2014 - 10:17

    Monique:

    Ozzie Ben?! ;-)

  • 12 November 2014 - 10:28

    T Mien:

    Fijn dat je weer heelhuids thuis bent, kijk uit naar het laatste deel van je verslag.
    Liefs T Mien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hongkong

My next trip: CHINA!!!

Komt later...

Recente Reisverslagen:

29 November 2014

Foto's!!!

16 November 2014

China, it has been A-MA-ZING!!!

12 November 2014

Incredible China and crazy Hongkong!

02 November 2014

Ik ben fan van China!

27 Oktober 2014

Chinezen, smog and much more!
Marieke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 24796

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2014 - 11 November 2014

My next trip: CHINA!!!

16 September 2013 - 18 Oktober 2013

Off to Peru & Bolivia

31 Augustus 2012 - 28 September 2012

Backpacken Borneo

16 November 2011 - 11 December 2011

Rondreis Cuba

03 Oktober 2010 - 23 Oktober 2010

Naar school in Sevilla

23 September 2009 - 16 Oktober 2009

Rondreis Zuidelijk Afrika

02 December 2008 - 09 December 2008

New York

14 Oktober 2008 - 21 Oktober 2008

Marokko

21 September 2008 - 05 Oktober 2008

Sint Maarten

23 Juni 2007 - 03 September 2007

Kidsworld Corfu

20 April 2006 - 03 September 2006

Los op Kos 2006

02 Augustus 2005 - 15 Augustus 2005

Canada

07 September 2004 - 23 Juli 2005

Australie, Nieuw Zeeland en Bali

Landen bezocht: