Ik ben fan van China! - Reisverslag uit Kunming, China van Marieke - WaarBenJij.nu Ik ben fan van China! - Reisverslag uit Kunming, China van Marieke - WaarBenJij.nu

Ik ben fan van China!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

02 November 2014 | China, Kunming

Het zit er alweer bijna op, ik heb nog maar een week in dit immense, mooie, geweldige en bijzondere land... Het vliegt voorbij, ik heb t gevoel alsof t allemaal een droom is en ik wil niet wakker worden! Ik kom, zoals altijd, tijd te kort! Wil alles zien en doen maar ik heb er gewoon de tijd niet voor. Vorig jaar was t goed, ik had gezien wat ik wilde, maar dat gevoel heb ik nu niet. Ik ben aan t haasten, vliegen en rennen om zoveel mogelijk te kunnen zien en doen. Waarschijnlijk kom ik doodmoe thuis, maar dan heb ik er in ieder geval wel alles aan gedaan om er zoveel als mogelijk uit te halen.

De dagen van de week ben ik kwijt, maar ik zal proberen om alles in volgorde te vertellen.

De dag na m'n vorige blog ben ik naar de panda's (so sweet!) en de grand Buddha gegaan. We hadden een leuk en klein groepje dat bestond uit Nederlander Daan, hij is op bezoek bij een Nederlandse vriend die in Chengdu woont en staat in Chengdu bekend als de boy with the golden hair ;), de Franse Aïda en Canadees/Chinees Aimen.

In het panda reservaat hebben we, ofcourse, panda's gezien, heel veel panda's. Wat zien ze er lief en onhandig uit! Ze zitten, als een zoutzak, de hele dag bamboe te eten of ze liggen op de meest onhandige manier te slapen. Ook hebben we een heel stel baby panda's gezien van een maand of twee oud. Natuurlijk waren er ook weer chinezen, heel veel chinezen die stuk voor stuk denken dat als je in je handen klapt, roept of andere geluiden maakt de panda zich omdraait en t peaceteken maakt voor de foto ;). Naast de panda's was dat t leukste om te zien...

De grand Buddha is idd huge! 71m groot, oren van 7m en grote tenen van 8,5m! Toen ik naast z'n grote teen stond voelde ik me best wel klein... De buddha is uit een klif gehakt en met een zig-zag-trappetje kan je helemaal naar beneden lopen. Het was niet spectaculair maar ik ben blij dat ik het heb gezien.
's Avonds zijn we met t groepje, vriend van Daan en een Chinese vriendin hot pot gaan eten. Het is net zoiets als fonduen maar dan net iets anders. Je kan kiezen voor verschillende sauzen, van niet pittig tot 'ik sta in de fik' pittig. Wij hadden half half, lucky me!
Ik vind van mezelf dat ik echt niet picky ben met eten maar na alle indianen verhalen die ik in nl heb gehoord ben ik dat hier wel. De Chinese vriendin had van alles besteld en ik had beter moeten weten, want de chinezen houden er hele andere eetgewoontes op na dan wij... Ik heb het deze avond dus heel wijs bij de groenten, een stukje vis, dansende noodle (ja echt!) en, als het goed is, een stukje beef gehouden. De rest van de raar uitziende, ondefinieerbare dingen (ik denk ingewanden) heb ik aan m'n neus voorbij laten gaan.

Vanuit Chengdu heb ik weer t vliegtuig gepakt, nu naar Lijiang. Wat is het dan weer heerlijk om bij aankomst weer frisse lucht in te kunnen ademen! Lijiang is een klein stadje met een oud stadscentrum. Zoals op heel veel plaatsen in China hebben ze dat hier allemaal plat gegooid en helemaal opnieuw opgebouwd, resultaat: een nieuw themapark van Disney! Maar ik vond het wel mooi en kleurrijk, leuk om een dagje/avondje rond te slenteren.
Vanuit Lijiang kan je naar de Tiger Leaping Gorge waar je heel mooie hikes kunt maken. Helaas kom ik dagen te kort dus ben ik 1 dagje met de bus op en neer gegaan. Bij t beginpunt voor de hike stapte iedereen uit, behalve ik...sissy... Toch heb ik een hele mooie wandeling kunnen maken en kunnen genieten van de geweldige uitzichten, natuur en het lekkere weer.
In de bus terug weer leuke mensen leren kennen waarmee we 's avonds zijn gaan eten, drinken en poolen. We waren met 2 kiwi's, twee Amerikanen en twee Nederlanders. Ofcourse hebben wij het poolen gewonnen :).

Het eten is hier btw ook heel anders dan bij de Chinees in Nederland en veel lekkerder. Je zou het kunnen vergelijken met tapas. Als je bijvoorbeeld met z'n vieren bent bestel je vier of vijf gerechten/dishes en rijst. Iedereen krijgt een kleine mok voor thee, een kommetje voor de rijst, twee stokjes en een bordje om botjes ed op te spugen (en dat doen Chinezen!). Je schept je kommetje vol met rijst en pakt dan van ieder gerecht iets totdat alles op is. Lang en gezellig na tafelen kennen ze hier niet, wanneer t op is betaal je en ga je weg. Als t te lang duurt krijg je de rekening vanzelf onder je neus gedrukt want de meeste restaurantjes sluiten tussen tien en elf uur.

Vanuit Lijiang ben ik met de bus naar Dali gegaan. Dali is een zelfde soort stadje als Lijiang maar dan relaxter, (nog) niet zo Disney en niet alles gerenoveerd. Het ligt in de bergen en aan een groot meer.
De eerste dag heb ik wat rondgelopen door het stadje en ben ik bij een ander hostel gaan kijken. Ik had een hostel via hostelbookers geboekt en t andere hostel werd aangeraden door de lonely planet. Ik was heel blij met mijn hostel :). In t andere hostel liep ik Amerikaan Ben weer tegen t lijf. Met hem nog wat rond gesjokt en wat gegeten. Grappig om elkaar na bijna twee weken weer tegen te komen en te horen wat de ander allemaal heeft gezien en gedaan.

Halloween hebben we 's avonds gevierd met mensen uit de hostels in de bad money bar. De avond op zich was gezellig maar niet heel spectaculair en angstaanjagend, wat t spectaculair en angstaanjagend maakte waren twee Chinese vrouwen die met elkaar op de vuist gingen, ik zat eerste rang bij een echte bitch fight! WoW!!! De kerels vonden t geweldig om te zien, ik leek de enigste te zijn die het niet zo tof vond. Ze trokken elkaar aan de haren door de bar, smeten elkaar op de grond, sloegen elkaar in t gezicht en gooide de tafellampjes naar elkaar! Ik was alleen maar bang dat ik zo'n lampje of de bierpul in mn gezicht zou krijgen... Tot vier keer toe rende de dame in de lange rode jurk naar buiten en ging de dame in een blauw colbertje haar weer hardhandig halen. Ben, politieman, heeft de rode zelfs de bar uitgezet maar na tien minuten kwam ze op hangende pootjes weer terug. Uiteindelijk liepen ze weer hand en hand de bar uit en zag ik de blauwe even later op de grond liggen met de rode er bezorgd overheen...
Niemand in de bar leek er zich iets van aan te trekken, geen uitsmijter, politie of barman die zich ermee bemoeide! Wat ook niet helpt is dat de meeste chinezen na een of twee flesjes bier al helemaal lazarus zijn. T zijn dan wel halve liters, maar met 3,zoveel % alcohol. Een rijtje chinezen die op straat over staan te geven of een paar lallende, vallende en struikelde chinezen is meer gewoonte dan uitzondering 's nachts.

Gisteren was t heerlijk weer. Nadat ik de rest van de trein-, bus- en vliegtickets had geboekt ben ik ben de Engelse Toby gaan fietsen. We hebben ongeveer 40km gefietst langs het meer, door verschillende dorpjes en langs weilanden waar mensen aan t werk waren, heel mooi om te zien. Ik was heel blij toen we weer terug kwamen, ik denk dat ik t zadel de komende dagen nog wel zal voelen, maar het was de moeite waard!

En nu ben ik onderweg van Dali naar Kunming, ongeveer 5 uur met de bus. Einde van de middag pak ik t vliegtuig naar Guilin en dan hoop ik vanavond nog in Yangshou aan te komen. De bus is ook iedere keer weer een attractie op zich. Vieze geurtjes drijven voorbij, roggel geluiden zijn niet verboden, de nieuwste Jacky Chan film staat op en mensen kauwen zonnenbloempitten weg alsof t niks is. En ik zit naast een Chinees die net heerlijk languit lag te slapen en zich net lekker lang rekte, no worries mate, sorry dat ik naast je zit... Nu maakt hij zijn tanden schoon met een tandenstoker die hij aan zijn sleutelbos heeft hangen en t zal me niet verbazen als hij zometeen z'n nagels nog gaat knippen met de nagelknipper die naast de tandenstoker hangt... En volgens mij laat hij scheten in z'n slaap, bah! Ohw ja, iemand ooit gehoord van de Dutch oven? Ja? Viezerik! Ik kende t gelukkig niet, maar de twee kiwi's konden me t in geuren (gelukkig niet letterlijk) en kleuren vertellen...

Nu staat Yangshou nog op t programma met de rijstvelden en t karstgebergte, Hongkong en daarna eindbestemming :( Shanghai...

Ik ga nog ff verder genieten! Jullie nog een fijn en zonnig weekend!

Lfs Marieke

  • 02 November 2014 - 15:52

    Chiel :

    Super gaaf weer!!!

  • 02 November 2014 - 21:06

    Brenda:

    Zoooooooo tof dat je helemaal in je element bent! Maar moet bekennen: ben blij als je straks terug bent! Enjoy!!!!!!! X

  • 03 November 2014 - 08:11

    Annelies:

    Hoi Marieke, wat heb je weer een leuk verslag geschreven! Wat vliegt de tijd! geniet ervan want voordat je het weet zit je weer achter je bureau. Gr vanuit Mierlo

  • 03 November 2014 - 22:14

    Hanneke:

    hallo zus,

    weer geweldig wat je allemaal meemaakt
    leuk om te lezen net of je er bij bent hihi

    geniet er nog van liefs ons

  • 04 November 2014 - 11:34

    Chantal:

    Wat een leuk verhaal weer. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet er nog lekker van!!! Voor je het weet ben je weer terug in ons koude kikkerlandje.

  • 04 November 2014 - 19:02

    Mam En Pap:

    Hoi, inderdaad weer een mooi verhaal, zal dadelijk weer een mooi fotoboek worden.
    Geniet er nog van, voor je het weet is het 11 nov.

    Groetjes Mam en Pap

  • 04 November 2014 - 22:37

    Twn En Maria:

    Ha Marieke,

    Leuk om te lezen hoe je weer van je reis geniet. Ook voor de komende week nog veel reisplezier toegewenst.

    Gr. Twan en Maria

  • 05 November 2014 - 21:20

    Rianne:

    Wat een verhalen Marieke, geweldig zeg. Ik ben erg benieuwd naar de foto's. Fijne dagen nog! X Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Kunming

My next trip: CHINA!!!

Komt later...

Recente Reisverslagen:

29 November 2014

Foto's!!!

16 November 2014

China, it has been A-MA-ZING!!!

12 November 2014

Incredible China and crazy Hongkong!

02 November 2014

Ik ben fan van China!

27 Oktober 2014

Chinezen, smog and much more!
Marieke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 24758

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2014 - 11 November 2014

My next trip: CHINA!!!

16 September 2013 - 18 Oktober 2013

Off to Peru & Bolivia

31 Augustus 2012 - 28 September 2012

Backpacken Borneo

16 November 2011 - 11 December 2011

Rondreis Cuba

03 Oktober 2010 - 23 Oktober 2010

Naar school in Sevilla

23 September 2009 - 16 Oktober 2009

Rondreis Zuidelijk Afrika

02 December 2008 - 09 December 2008

New York

14 Oktober 2008 - 21 Oktober 2008

Marokko

21 September 2008 - 05 Oktober 2008

Sint Maarten

23 Juni 2007 - 03 September 2007

Kidsworld Corfu

20 April 2006 - 03 September 2006

Los op Kos 2006

02 Augustus 2005 - 15 Augustus 2005

Canada

07 September 2004 - 23 Juli 2005

Australie, Nieuw Zeeland en Bali

Landen bezocht: