Het zit er alweer op... :( - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marieke - WaarBenJij.nu Het zit er alweer op... :( - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marieke - WaarBenJij.nu

Het zit er alweer op... :(

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

16 Oktober 2013 | Peru, Cuzco

Hola lieve volgers,

Hier zit ik dan achter de computer in Cusco, mn laatste dagje in Peru... :( Omdat ik me er op in heb gesteld is het oke om naar huis te gaan maar natuurlijk was ik veel liever naar een nieuwe bestemming gevlogen om daar weer verder te reizen...

Volgend jaar weer, wat zal het worden... China & Tibet, Ecuador, Bolivia, Colombia, Italie... I don´t know...

Maar eerst de afgelopen week:
De eerste avond in Cusco heb ik Belg Margo ontmoet. We hebben gezellig zitten kletsen en besloten om de volgende dag met een taxi de Sacred Valley te gaan bezoeken. Uiteindelijk waren we met zn vieren, Margo, Paula (VS), Patrick (Ier) en ik, gezellig en natuurlijk goedkoper ;).
We hebben heel wat mooie Inca sights bezocht in de valley. We zijn naar een hele grote souveniermarkt in Pisac geweest, hebben de Inca ruïnes van Pisac bezocht, we hebben de saltpans van Salinas gezien (heel erg mooi en bijzonder) en we hebben nog twee ruïnes in Moray en Chinchero bezocht. Alle Inca ruïnes lijken op elkaar maar ze zijn toch weer allemaal net iets anders, daardoor blijft het bijzonder om ze te zien.
Voor de lunch zijn we naar de Stichting Kuychi/Niños del Arco Iris in Urumbamba gegaan. Zes jaar geleden heeft AAFM een sportveld gesponsord aan deze stichting. Het sportveld is het middelpunt van de stichting. Helena heeft in 2003 deze stichting opgezet om kansarme kinderen een toekomst te geven (www.kuychi.nl). We hebben een heerlijke lunch gegeten en het schooltje bezocht. Daarna moesten we helaas alweer gaan omdat we een druk programma hadden. Maar ik raad iedereen die naar Peru gaat aan om er een paar dagen te verblijven, het is echt een geweldige plek!

De dag erna zijn Margo en ik de hele dag op pad gegaan om te shoppen voor souveniers. In Cusco zijn verschillende grote en kleine markten waar je (in ieder geval Margo en ik) uren rond kan dwalen om alle ´winkeltjes´ te bekijken. We hebben de hele dag geshopt, koffie en verse juice gedronken, heerlijk gelunched, nog een keer verse juice gedronken en rond geslenterd. San Pedro Market was het meest bijzondere vandaag. Het is een hele grote markthal waar verschillende ´afdelingen´ elkaar afwisselen. Het begint met kleding en souveniers, daarna komt de verse juice afdeling en de groenten en fruit, gevolgd door bloemen, kruiden, een eet gedeelte en het ´verse vlees en vis´. De koeien neuzen en hersen liggen er open en bloot in de kraampjes. Als je maag een beetje van slag is, is het een aanrader om de laatste afdeling over te slaan ;).
´s Avonds zijn we uit gaan eten en werden we aan een tafel gezet met twee meiden uit New Zealand. Dat was erg gezellig en de volgende dag, nadat ik Margo uit had gezwaaid (die ging naar huis na vier maanden rondreizen) ben ik met Alexandra (een van de kiwi´s) naar het Inca museum gegaan. Na een uurtje stonden we weer buiten. Het was wel bijzonder, maar helaas heb ik me te weinig verdiept in de geschiedenis van de Inca´s om er echt een goed beeld en gevoel bij te krijgen.

En toen... 11 oktober de dag dat de Inca trail voor mij startte...
Het was mooi, geweldig, vermoeiend, uitputtend en een super ervaring. Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan maar ook heel blij dat we bij Machu Picchu waren en dat het erop zat. Gelukkig had ik me er goed op voorbereid, daardoor heb ik het niet ervaren als heel erg zwaar, zoals de Colca Canyon, maar toch was het zwaar...

We waren met een groep van 6, twee spaanstalige koppels, ik en de gids. Daarbij waren er ook nog 6 porters die zich een ongeluk sjouwen om alles, tenten, krukjes, eten, pannen, servies etc. op de campsite te krijgen. Zij zorgden ook voor de heerlijke ontbijtjes, lunches, theetjes met popcorn en koekjes en het diner. Onze persoonlijke spullen moesten we zelf dragen want betekent dat ik met een backpack van gemiddeld 12 kg liep...

De eerste dag was vrij ´vlak´ en kwamen we langs een aantal Inca ruïnes. De tweede dag vond ik het zwaarst omdat we over de hoogste pass moesten lopen. Dat was dus een flinke klim naar ruim 4200 meter boven zeeniveau. Het was een geweldig gevoel om daar aan te komen en het geweldige uitzicht te zien. Na een korte pauze begon het dalen... Zwaar!!! Niet normaal!!! We moesten 600 meter naar beneden om bij de campsite aan te komen. Het waren allemaal ongelijke treden waardoor je bij iedere stap na moet denken waar je je voeten neer gaat zetten. Op een gegeven moment stond ik te shaken op mn benen en moest ik nog een heel stuk... Ik heb het gehaald en die middag hadden we ´vrij´ om uit te rusten. Ik heb op een steen gezeten om van het geweldige uitzicht te genieten.
Die nacht is het begonnen met regenen en dat is niet opgehouden tot de volgende dag in de middag... We hebben de hele ochtend in de regen gelopen en dat is niet fijn! Wel kwamen we hierdoor vrij vroeg aan op de lunchplek waardoor we 1.30 uur in de kook- en eettent konden zitten om te wachten totdat de lunch klaar was. Na de lunch leek het op te klaren en moesten we weer verder. Gelukkig hield het na een klein uurtje ook echt op met regenen waardoor we er weer meer zin in kregen. Af en toe trok het een beetje open en konden we van het geweldige uitzicht genieten. Vanaf de lunch liepen we door het regenwoud en was de natuur heel anders, heel erg mooi. We hebben een omweg genomen om een Inca ruïne te bezoeken en na ruim 8 uur lopen kwamen we aan op de campsite waar de tentjes alweer klaar stonden. We hadden uitzicht op Machu Picchu mountain, maar we konden MP zelf niet zien omdat dat aan de andere kant van de berg ligt.

D-day... Om 3.30 uur werden we gewekt door de porters en om 4.00 uur stond het ontbijt klaar. Ik had niet heel goed geslapen want ´s nachts regende het weer en werd ik wakker omdat mn tent lekte, recht in mn gezicht...
Om 4.30 uur stonden we bij de poort die om 5.30 uur open zou gaan. Gelukkig stonden we onder een overkapping want in dat uur is er heel wat water naar beneden gevallen. Precies om 5.30 uur ging de poort open en mochten wij als derde groep naar binnen. Daarna is het een uur lopen naar de Sungate, het eerste punt vanwaar we Machu Picchu konden zien. Wij hebben er 50 minuten over gedaan omdat we zo hard liepen. Na de laatste traptreden, recht omhoog, riep de guide ´snel snel, er komt een wolk aan!´. De laatste meters hebben we dus gesprint en toen zagen we Machu Picchu...en na 2 minuten was het verborgen achter de wolken... Gelukkig dreven de wolken snel weer voorbij zodat we mooie foto´s konden maken. Ik had niet het WAUW gevoel, want het was nog heel ver weg en het leek heel klein. Na nog eens 50 minuten lopen waren we bij het punt van waar dé foto´s worden gemaakt. Eenmaal daar was het wel zoals ik het had verwacht en was ik toch wel onder de indruk. Het is echt mega groot en onvoorspelbaar hoe de Inca´s dit hebben kunnen bouwen op deze plek zonder machines. Na de fotoshoot hebben we onze tassen gedropt en kregen we een rondleiding van onze gids. Daarna heb ik zelf nog een paar uur rondgedwaald door MP en uiteindelijk ben ik op een mooi plekje gaan zitten om van het geweldige uitzicht te genieten. Het is echt een hele bijzondere plek...
Ik heb nog een hele korte trail gedaan naar de Inca stairs wat ook wel heel bijzonder was. Het is een trap die uit is gehakt uit de wand van de berg. Het heeft geen trapleuning of iets anders dat je beschermd tegen de afgrond. Als je je evenwicht verliest lig je zo tientallen meters lager in het ravijn.

Om kwart voor vijf ging mijn trein terug naar Cusco waar ik rond 21.00 uur weer in het hostel was. Na een hele warme douche ben ik meteen naar bed gegaan, ik was kapot...

Gisteren heb ik het rustig aan gedaan want ik was nog erg moet en mn buik was weer van streek. Ik was van plan om nog een heerlijke verse juice te gaan drinken, pannenkoeken met fruit en slagroom te gaan eten maar dat heb ik helaas moeten skippen. Wel heb ik een heerlijke massage van 1.30 uur genomen en ben ik nog even naar San Pedro Market gegaan om de laatste aankopen te doen. Daar kwam ik btw Sandra en Gerdien tegen waarmee ik de Colca Canyon heb gelopen.

Mn laatste avond heb ik een drankje gedronken met twee mensen van de Inca Trail en ik ben uit gaan eten met Anneke, een Nederlandse die ik heb leren kennen op Isla del Sol en die hier een paar maanden woont en vrijwilligerswerk doet. Het is geen avond geworden die de boeken in gaat want na nog een drankje ben ik naar het hostel terug gegaan en lag ik vrij op tijd in bed. Ik moet mn krachten sparen om te kunnen shoppen in Atlanta ;).

Over een half uurtje ga ik naar het vliegveld van Cusco waar om 13.15 uur mn vlucht vertrekt naar Lima. Vanavond om 23.35 uur vlieg ik naar Atlanta waar ik morgen om 7.00 uur aankom. Morgen om 17.00 uur vertrekt mn vliegtuig terug naar Brussel waar ik vrijdag om 8.30 uur aankom en dan ben ik weer thuis...

Ik heb er van genoten, iedere dag! Het was geweldig en ik zou willen dat ik meer tijd had om verder te reizen en nog meer mooie, geweldige dingen te kunnen zien. Helaas is dat niet zo en begint maandag het gewone leven weer voor mij. Gelukkig heb ik heel veel foto´s en geweldige herinneringen om terug te denken aan een geweldige reis. En.... nu mag ik weer naar gaan denken over mn volgende bestemming... :)

To be continued...

Foto´s volgen zodra ik thuis ben.

Saludos Marieke

  • 16 Oktober 2013 - 18:23

    Jetty:

    Geweldig om te lezen Marieke. Dankzij deze verhalen heb ik nóg meer zin gekregen om te gaan! Grappig dat Ecuador en Colombia nu ook op je lijstje staan en Z-A, dus blijkbaar bevalt. Goede terugreis! xx

  • 16 Oktober 2013 - 18:28

    Mam En Pap:

    Wat een indrukken en ervaringen heb je opgedaan GEWELDIG.
    Mooi verhaal maar ik ben toch blij dat het er bijna opzit en dat je zonder kleerscheuren alles hebt gedaan. XX

  • 16 Oktober 2013 - 18:55

    Lenie En Jennie:

    Hoi Marieke
    Weer een geweldig verslag .
    Wat heb jij veel gezien en gedaan.
    Weer een hele ervaren rijker.
    Een goede terug reis.
    Grietjes van ons

  • 16 Oktober 2013 - 19:56

    Eline:

    Wat een mooi einde van je reis! Stoer hoor dat je de Inca trail gelopen hebt, dat kan ik niet zeggen;-). Hele goede reis naar huis en ik kijk uit naar je foto's en het live verslag natuurlijk. Xx

  • 17 Oktober 2013 - 00:40

    Cathy:

    He Marieke.
    Wat gaaf de inca trail. Je hebt weer gave dingen gezien en gedaan. ...... super ben benieuwd naar je verhalen. Wat een ervaringen. ......gr Cathy

  • 17 Oktober 2013 - 08:50

    Brenda:

    Wat een ervaring, wow! Je moet toch straks maar de afleveringen van het programma Atlas gaan bekijken. Hihi, zij hebben het nog makkelijk in vergelijking met jouw wandel tocht. Nog heel even....... Ik ben wel weer blij als je veilig terug bent :-) Dikke kus

  • 17 Oktober 2013 - 19:31

    Karin:

    ja der komt een dag dat je weer naar huis moet... ik ken het :)
    maar weer superleuk (en herkenbaar) om te lezen wat je weer gedaan hebt
    goeie reis naar huis en succes met het bedenken van de volgende bestemming
    De mijne is Cuba denk ik dusse ik kan van jou wel wat advies gebruiken!
    xxxxx karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Off to Peru & Bolivia

Rondreizen door Peru en Bolivia :)

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2013

Back home...

16 Oktober 2013

Het zit er alweer op... :(

07 Oktober 2013

Bolivia... WAUW!!!

28 September 2013

Amai amai, dat was bangelijk!

21 September 2013

Hola hola, its me!
Marieke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 24791

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2014 - 11 November 2014

My next trip: CHINA!!!

16 September 2013 - 18 Oktober 2013

Off to Peru & Bolivia

31 Augustus 2012 - 28 September 2012

Backpacken Borneo

16 November 2011 - 11 December 2011

Rondreis Cuba

03 Oktober 2010 - 23 Oktober 2010

Naar school in Sevilla

23 September 2009 - 16 Oktober 2009

Rondreis Zuidelijk Afrika

02 December 2008 - 09 December 2008

New York

14 Oktober 2008 - 21 Oktober 2008

Marokko

21 September 2008 - 05 Oktober 2008

Sint Maarten

23 Juni 2007 - 03 September 2007

Kidsworld Corfu

20 April 2006 - 03 September 2006

Los op Kos 2006

02 Augustus 2005 - 15 Augustus 2005

Canada

07 September 2004 - 23 Juli 2005

Australie, Nieuw Zeeland en Bali

Landen bezocht: