Beijing & The Great Wall - Reisverslag uit Pingyao, China van Marieke - WaarBenJij.nu Beijing & The Great Wall - Reisverslag uit Pingyao, China van Marieke - WaarBenJij.nu

Beijing & The Great Wall

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

20 Oktober 2014 | China, Pingyao

Reisverslag 2

Beijing en The Great Wall!

Zit ik hier, op mn verjaardag, in de slaaptrein naar Pingyao. Ik had t slechter kunnen treffen denk ik zo... :)

Na een autorit van Mierlo naar Brussel, een treinreis van Brussel naar Amsterdam en een prima vlucht van Amsterdam naar Beijing was ik daar: China!!! Het land van de Great Wall, het rijk van de keizers en keizerinnen, roggelende en op straat poepende mensen (als ik iedereen moet geloven) en het land van de mooie en bijzondere bezienswaardigheden. Een paar daarvan heb ik er al mogen zien...

In Beijing heb ik rondgedwaald door de hutongs. Dit zijn ommuurde 'woonwijken' die bestaan uit smalle straatjes, waaraan kleine huisjes staan, van vaak maar 1 verdieping. Het hostel lag in zo'n wijk, maar dan de toeristische variant. 's Avonds kon je over de koppen van de Chinezen lopen (én kijken), zo druk was het in onze straat. Maar zodra je een zijstraatje in liep was het gedaan met de drukte en kon je af en toe binnen sneaken in een hutong.

Helaas kan ik niet zo goed dansen, anders had ik vrijdagochtend met de oude Chineesjes een dansje kunnen wagen in het Temple of Heaven park. Ik had ook nog kunnen kiezen voor zingen, vooral opera, badmintonnen, een gek dingetje met veren hooghouden of een ander soort van tennis. Je kan het zo gek niet bedenken of de sport wordt iedere ochtend uitgeoefend in een van de parken van China. Super grappig om te zien! Toen ik even op een bankje zat om mensen te kijken had ik ook nog aanspraak! Helaas was het een oud, Chinees mannetje van een jaar of 70/80/90? jaar oud en sprak hij geen woord Engels... en laat ik nou ook geen Chinees spreken... Na een minuut of 5 had hij dat pas in de gaten waarna hij weer rustig verder schuifelde voor z'n volgende rondje om de boom :).

Na het park ben ik doorgelopen naar het Tian'anmen plein waar het voor de verandering weer super druk was, met weer voornamelijk Chinezen. Het plein zelf is niet bijzonder, wel de gebeurtenissen die zich er in de geschiedenis af hebben gespeeld. Maar daar vindt je niks van terug...

En na het plein kwam ik uit bij de Verboden Stad. Een hele stad, middenin Beijing en helemaal ommuurd. Hier heeft de laatste keizer van China gewoond. Het is een gigantisch complex waar je uren, dagen, weken rond kan dwalen. Na 3 uur had ik het gezien. Super mooi, heel erg indrukwekkend en onbegrijpelijk af en toe, maar na 3 uur begint het eerlijk gezegd allemaal een beetje op elkaar te lijken... Ik moet wel zeggen dat hotel vd Valk Breukelen er niks bij is ;).
Na een korte break ben ik naar een 'uitkijktoren' in het park tegenover de Verboden Stad gelopen. Wat een uitzicht! Dan zie je pas echt hoe groot en machtig de stad is/was, onbegrijpelijk!
Wat je helaas ook goed zag was de smog die over de stad hangt. Ik had het zelf niet zo in de gaten omdat het verder weg lijkt 'te hangen' en als je naar boven kijkt zie je gewoon blauwe lucht. Maar je hebt dus niet in de gaten dat je er gewoon middenin loopt.

En toen was een van mijn main reasons waarom ik naar China wilde aan de beurt, the Great Wall! Ik heb gekozen voor een hike van 10km. Geweldig was het! Ik heb er zelfs nu nog 'plezier' van.

Zaterdag werden we om 7 uur opgehaald bij het hostel. We waren met 12 mensen, waaronder twee oudere Amerikanen. Het was ze afgeraden om deze hike te doen, maar ja, eigenwijs dat ze waren...
We waren nl nog geen 20 minuten onderweg of de man werd niet goed. Hij trok helemaal wit weg en moest gaan liggen om bij te komen. Na 20 minuten, wat water en koekjes verder, lag hij er nog dus toen besloot de gids voor ze dat ze terug moesten. En dat was een wijs besluit! Wat een super mooie, zware en uitputtende trip was dat zeg! We hebben geklommen, gegleden (helaas geen water Bart) en gelopen over de oude en een stuk van de nieuwe muur. Vooral de oude muur was zwaar. Sommige stukken waren bijna onbegaanbaar en sommige torens lagen meer op de grond, maar ik heb het gehaald! Pffff....
Op het einde (dacht ik) kon je kiezen of je met de kabelbaan naar beneden wilde of nog een klein stukje wilde lopen en dan nog 20 minuten naar beneden met de trap. Helaas koos niemand voor de eerste optie dus ik wilde me ook niet laten kennen... Pffff... Wat een hike!
Maakt niet uit waar ik volgend jaar naar toe ga, maar ik begin zeker drie maanden van te voren om met de fiets naar het werk te gaan. Het blijkt nu dat dat vorig jaar zeker z'n vruchten heeft afgeworpen!
Maar goed, WAUW!!! Wat was het gaaf!!! Ik was niet zo erg onder de indruk dan verwacht maar toch was het heel mooi en de moeite en spierpijn dubbel en dwars waard!

Zondag ben ik met Rosario, een Spaanse, naar het zomer paleis gegaan. Helaas was de smog toen wel heel erg en konden we de andere kant van het meer, schijnt een geweldig uitzicht te zijn, bijna niet zien. Het heeft ook effect op je hele gestel en conditie. Afgezien van de spierpijn en vermoeidheid van de dag ervoor, merkte ik dat ik me door de smog nog vermoeider en zelfs futloos voelde. We hebben er het beste van proberen te maken en toch nog de ferry naar een klein eilandje genomen om vervolgens terug te lopen, maar daarna zijn we snel terug gegaan naar het hostel met de subway. Zelfs onder de grond zag je de smog hangen! Dat was heel jammer, maar niks aan te doen. 's Avonds nog met Rosario en Cornelia (Oostenrijkse) wezen eten om mn verjaardag alvast een beetje te vieren.

Om 22.00 uur heb ik mn spullen bij elkaar gepakt en ben ik met de subway naar het treinstation gegaan. Ik ben benieuwd hoe het in andere steden en dorpjes gaat. In Beijing kan je door getallen en 'gewone' letters nog een soort van opmaken waar je moet zijn, maar buiten Beijing schijnt alles echt alleen maar in het Chinees aangegeven te staan. En hoezeer ik ook mijn best heb gedaan, er is echt niks van te maken!

Met de nachttrein ben ik naar Pingyao gegaan, een klein stadje met een ommuurde, Chinese dorpskern. Heel erg mooi en t lijkt helemaal niet zo toeristisch dan dat t is. Dat komt omdat de meeste toeristen vooral Chinezen zijn.

Ondertussen zit ik dus in Pingyao. Hier kwam ik Amerikaan Ben van de hike weer tegen. Met hem heb ik het dorpje doorkruist, geluncht, taart gegeten en biertje gedronken totdat hij naar het station moest om zijn trein te halen.
Ik heb zelf nog wat rond gelopen en gekeken en mezelf daarna getrakteerd op een massage. Dat was heerlijk en volgens mij is de spierpijn echt al minder!

Wat een beetje jammer is, is dat ik meteen na de massage mn enkel heb verzwikt... Ik heb gekoeld met ijs, ben naar een barretje gestrompeld en daar zit ik nu met een biertje deze blog te typen. Hopelijk is de pijn morgen minder, want zoals het nu is voelt het niet helemaal goed. Morgen ga ik met de trein naar Xi'an. Dat is een grotere stad, dus als ik er nog veel last van heb dan toch maar ff een Chinees doktertje opzoeken...

Het aantal Westerse backpackers en reizigers valt me heel erg tegen. Het zijn vooral Chinezen die overal zijn, maar ja, ze zijn dan ook met zovelen... De roggelende mensen zijn er wel, overal...! Het gekke is dat ik het van de Chinezen op de een of andere manier kan handelen. Het is nog steeds vies en disgusting, maar ik ga gelukkig niet over mn nek. Kan ook niet, anders zou ik de hele dag met een kostzakje voor mn gezicht rondlopen. Op straat poepende kinderen heb ik nog niet gezien. Wel op straat plassende kinderen, maar wat wil je!? Als de naad van je broek open en netjes is afgestikt, dan is er toch ook niks makkelijkers dan hurken om je behoefte te doen..., waar je ook bent...

Maar geen zorgen hoor, ik vermaak me hier prima :)!

Lfs Marieke

PS: Het is hier niet zo makkelijk om op Facebook te komen, de regering heeft het geblokkeerd. Ik zal proberen om wat foto's op deze site te zetten, anders moeten jullie wachten totdat ik terug ben :)

PPS: Je gelooft t niet! Loop ik hier net op straat, in gedachte verzonken bij mn pijnlijke enkel, roep er iemand 'excuse me, are you from Slovenia?' Dus ik zeg nee, uit Nederland. Zegt ze 'Ohw yes, I remember! We met last year in Bolivia!' Hoe weird is dat!!! Loop ik hier in China gewoon iemand tegen t lijf die ik vorig jaar in Bolivia heb ontmoet!

PPS: Mn verjaardg was top en Internationaal! Nadat ik terug kwam uit t barretje zaten er twee Zwitsers en die zagen me strompelen. Uiteindelijkheb ik met hen nog een biertje en Baiysgedronken en chis gegeten ;).

  • 20 Oktober 2014 - 18:29

    Fred:

    Van harte met je verjaardag en geniet lekker verder van China! Gr. Fred

  • 20 Oktober 2014 - 18:42

    Mariette:

    Je schrijft weer vreselijk gezellig. Ik zie het bijna voor me. Succes met de enkel en geniet. Mariette

  • 20 Oktober 2014 - 18:53

    Mama:

    Inderdaad een mooi verhaal, en weer veel gezien in die paar dagen. Hoop dat het meevalt met je enkel en dat je nog veel mag genieten. Heel veel groetjes en succes. Mama X

  • 20 Oktober 2014 - 20:01

    Annelies:

    Mooi verslag Marieke,
    Fijn om te horen dat het goed gaat.
    Geniet!!!
    Succes met je enkel. Ik ga gewoon even de was strijken.
    Groetjs Annelies

  • 20 Oktober 2014 - 21:00

    Monique (V):

    Leuk verslag Mariek, weer van zitten smullen. Wel balen van je enkel, hopelijk wordt ie gauw weer beter. Nou geniet er nog van en wie weet komen die backpackers nog! xx

  • 20 Oktober 2014 - 21:13

    Twan En Maria:

    Ha Marieke,

    Hartelijk Gefeliciteerd met je 30 ste verjaardag. Weer een mooi reisverhaal. Geniet er nog van.

    Gr. Twan en Maria

  • 21 Oktober 2014 - 09:30

    Chantal:

    Heeyy,
    Wat een leuk verhaal! Je vermaakt je iig weer prima! Wel balen van je enkel, ik hoop dat je er niet al te veel en lang last van hebt.

    Veel plezier nog!!!

  • 21 Oktober 2014 - 13:24

    Lisa Hagoort:

    Hee Marieke,

    Nog van harte gefeliciteerd!! En veel plezier in China :).
    Ik houd ondertussen je plekje warm op het werk.... ;-).

    Groetjes vanuit de secretaressekamer,
    Lisa

  • 21 Oktober 2014 - 21:12

    Brenda:

    Jeetje wat een bizar verhaal zeg..........jij komt ook overal een bekende tegen!
    Hoop dat je enkel minder pijnlijk is.

    Enjoy!
    xxx

  • 26 Oktober 2014 - 11:08

    Harrie Liebreks Samen Et Oma:

    Buitengewoon mooi verhaal. Je zou een boek kunnen gaan schrijven. Hoe gaat het met je voet? Hopelijk goed. Wees vooral voorzichtig en geniet er met volle teugen van.

    Groetjes oma en opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Pingyao

My next trip: CHINA!!!

Komt later...

Recente Reisverslagen:

29 November 2014

Foto's!!!

16 November 2014

China, it has been A-MA-ZING!!!

12 November 2014

Incredible China and crazy Hongkong!

02 November 2014

Ik ben fan van China!

27 Oktober 2014

Chinezen, smog and much more!
Marieke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 24759

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2014 - 11 November 2014

My next trip: CHINA!!!

16 September 2013 - 18 Oktober 2013

Off to Peru & Bolivia

31 Augustus 2012 - 28 September 2012

Backpacken Borneo

16 November 2011 - 11 December 2011

Rondreis Cuba

03 Oktober 2010 - 23 Oktober 2010

Naar school in Sevilla

23 September 2009 - 16 Oktober 2009

Rondreis Zuidelijk Afrika

02 December 2008 - 09 December 2008

New York

14 Oktober 2008 - 21 Oktober 2008

Marokko

21 September 2008 - 05 Oktober 2008

Sint Maarten

23 Juni 2007 - 03 September 2007

Kidsworld Corfu

20 April 2006 - 03 September 2006

Los op Kos 2006

02 Augustus 2005 - 15 Augustus 2005

Canada

07 September 2004 - 23 Juli 2005

Australie, Nieuw Zeeland en Bali

Landen bezocht: